PLAN JAKOŚCI PW
Plan jakości jest tworzony w celu określenia ściślejszych powiązań Systemu Zarządzania Jakością z konkretnymi produktami, projektami czy procesami, realizowanymi w ramach PW. Pozwala na śledzenie realizacji konkretnych produktów
i w związku z tym zwiększa szanse otrzymania produktu o wymaganej jakości.
Plan określa:
- wymagania jakościowe w stosunku do wytwarzanych produktów oraz do samego procesu wytwarzania,
- poszczególne fazy i etapy procesu,
- organizację i szczegółowy podział odpowiedzialności,
- techniki, standardy jakości oraz procedury i instrukcje, które są w nim wykorzystywane,
- program badań i kontroli jakości.
Komponent Jakość w środowisku PW jest obecny we wszystkich wyróżnionych
w metodyce PRINCE2 procesach (rys.1), za wyjątkiem procesu Zamykanie PW. Specyfiką PW jest to, że jego cele są realizowane w oparciu o unikalne produkty specjalistyczne. Dlatego też zarządzanie jakością w PW nie może być "zarządzaniem jakością przez normalizację" lub "zarządzaniem przez spełnianie uznanych standardów".
W zarządzaniu jakością w PW będzie stosowany zbiór ośmiu zasad opublikowanych w normie ISO 9001:2000. Przyjęto, że z wszystkich ośmiu zasad wiodącą jest orientacja na klienta (1) (użytkownika). Aby ją wprowadzić w życie, konieczne jest procesowe (4)
i systemowe (5) podejście do zarządzania PW, podejmowanie decyzji na podstawie faktów (7), szczególnie decyzji prowadzących do ciągłego doskonalenia (6) procesów i produktów. Ponieważ o spełnieniu wymagań klienta decydują w dużym stopniu dostawcy produktów, konieczne jest utrzymywanie między klientami i dostawcami partnerskich stosunków (8). Fundamentalne zasady dotyczą przywództwa (2), w tym odpowiedzialności kierownictwa ITP oraz zaangażowania (3) wszystkich bez wyjątku w realizację ustanowionych celów jakościowych.
Produkty zarządcze dotyczące jakości to:
- Kryteria Akceptacji;
- Plan Jakości;
- Produkty Kontroli Jakości:
- Dokumenty Przeglądu Jakości:
- Zaproszenia na Przeglądy Jakości,
- Lista Zastrzeżeń Przeglądów Jakości,
- Lista Działań Następczych Przeglądu Jakości,
- Rejestr Jakości,
- Inne dokumenty kontroli jakości;
- Rejestr Doświadczeń;
- Dokumentacja Zagadnień Projektowych:
- Rejestr Zagadnień,
- Zagadnienia Projektowe,
- Produkty Konfiguracji:
- Opisy Produktów,
- Zapisy Obiektu Konfiguracji,
- Plan Zarządzania Konfiguracją.