PLAN PW / Produkty, działania i zasoby
PLAN PW
PRODUKTY, DZIAŁANIA I ZASOBY
Ze wspomnianej Ustawy RM wynika, że realizacji celu głównego i celów szczegółowych PW (opisanych w punkcie 1 DIP pn. Założenia PW) będą służyć produkty wytwarzane w ramach 21 działań. Najważniejsze produkty i działania służące ich wytwarzaniu oraz planowane koszty tych działań zestawiono w tabeli.2.
Tabela 2. Cele szczegółowe, priorytety i działania oraz ich koszty, tys. zł
DZIAŁANIE | LATA | SUMA | Wykaz głównych produktów końcowych (Szczegóły w Załączniku Nr 1 do Uchwały RM Nr 202/2011 RM) |
||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
CEL SZCZEGÓŁOWY 1. Prognozowanie przebiegu i skutków oraz ocena ryzyka występowania nadmiarów i niedoborów wody oraz rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń wód i powietrza na obszarach wiejskich. Priorytet 1. Monitoring, ocena ryzyka oraz prognoza skutków zagrożeń, klęsk i katastrof środowiskowych na obszarach wiejskich |
|||||||
1.1. Monitoring stanu i bezpieczeństwa technicznego urządzeń melioracji wodnych podstawowych oraz regulacji wód istotnych dla rolnictwa | 187,0 | 531,3 | 456,3 | 421,5 | 493,2 | 2089,3 | Corocznie aktualizowana baza danych ewidencyjnych i ocen; Coroczne oceny stanu urządzeń wod-mel.; Instrukcja okresowych przeglądów i ocen; Zmiana wiedzy specjalistów poprzez ich szkolenia i konsultacje. |
1.2. Monitoring, prognoza przebiegu i skutków oraz ocena ryzyka wystąpienia deficytu i nadmiaru wody na obszarach wiejskich | 445,2 | 295,0 | 223,0 | 89,5 | 131,0 | 1183,7 | Agroekosystemy i zlewnie rolnicze wyposażone i przygotowane do monitoringu; Zasoby informacji agro-hydro-meteorologicznej, jako wynik monitoringu; Operacyjne prognozy przebiegu i skutków oraz oceny ryzyka wystąpienia deficytów i nadmiarów wody; Informacja w internecie |
1.3. Monitoring skuteczności ograniczania emisji zanieczyszczeń z gospodarstw domowych i źródeł rolniczych do wód powierzchniowych i gruntowych |
200,0 | 500,0 | 375,0 | 290,0 | 333,5 | 1698,5 | Wybrane, scharakteryzowane oraz wyposażone punkty monitoringu jakości wody w gospodarstwach rolnych i domowych na wsi; Zasoby informacji o jakości wód w wyniku monitoringu; Opracowania dotyczące skuteczności ograniczania emisji zanieczyszczeń do wód. |
1.4. Monitoring uciążliwych zapachów i emisji zanieczyszczeń do powietrza ze źródeł rolniczych, w tym pyłów i gazów cieplarnianych | 100,0 | 250,0 | 250,0 | 300,0 | 300,0 | 1200,0 | Baza danych o wielkościach emisji odorowych oraz zanieczyszczeń gazowych i pyłowych powietrza; Zasoby informacji monitoringowych o uciążliwościach odorowych i emisjach zanieczyszczeń powietrza; Wartości współczynników dotyczących emisji ; Nowe polskie BAT, dotyczące ograniczania zanieczyszczeń powietrza z rolnictwa, jako wynik działań w PW; Raporty roczne o uciążliwościach zapachowych i emisjach oraz o skuteczności prac ograniczających emisję. |
Razem | 932,2 | 1576,3 | 1304,3 | 1101,0 | 1257,7 | 6171,5 | |
CEL SZCZEGÓŁOWY 2. Ocena efektywności przyrodniczej programu rolnośrodowiskowego Priorytet 2. Monitoring efektów przyrodniczych programu rolno środowiskowego |
|||||||
2.1. Monitoring efektów przyrodniczych programu rolnośrodowiskowego | 200,1 | 2960,0 | 3031,0 | 3045,0 | 2700,0 | 11936,1 | Metodyka i wskaźniki monitoringu; Ogólnokrajowa sieć monitoringu; Zasób informacji monitoringowych, dotyczących efektów programów rolnośrodowiskowych; Oceny skuteczności programów rolnośrodowiskowych; Strona internetowa; |
Razem | 200,1 | 2960,0 | 3031,0 | 3045,0 | 2700,0 | 11936,1 | |
CEL SZCZEGÓŁOWY 3. Poprawa efektywności funkcjonowania gminnych i gospodarskich instalacji agroenergetycznych Priorytet 3. Rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii do wytwarzania ciepła/chłodu i energii elektrycznej |
|||||||
3.1. Monitoring i kompleksowa ocena zasobu odnawialnych źródeł energii na potrzeby planowania, rozwoju i lokalizacji instalacji agroenergetycznych | 39,2 | 100,0 | 110,0 | 76,0 | 93,0 | 418,2 | Model monitoringu obszarów wiejskich i system ankietowania zasobności gospodarstw w biomasę; Sprawozdanie z badań ankietowych; Klasyfikacja technologii konwersji biomasy na energię wg dostępności surowca; Baza danych o zasobności w OZE (wspólnie z 3.2); Monografia nt. modeli monitorowania zasobności i dostępnych technologii konwersji OZE (wspólnie z 3.2) |
3.2. Promocja i transfer wiedzy oraz technologii służących produkcji energii z różnych lokalnych odnawialnych zasobów | 43,0 | 80,0 | 65,0 | 78,0 | 66,0 | 332,0 | Przegląd technologii OZE; Cztery poradniki dla praktyków korzystających z OZE; Baza danych o zasobności OZE (wspólnie z 3.1); Monografia nt. modeli monitorowania zasobności i dostępnych technologii konwersji OZE (wspólnie z 3.1). |
3.3. Monitoring skuteczności funkcjonowania instalacji agroenergetycznych oraz efektywności energetycznego wykorzystywania surowców | 65,0 | 179,8 | 169,8 | 155,8 | 163,3 | 733,7 | Bazy charakterystyk energetycznych roślin, charakterystyk materiałowo-energetycznych i technologicznych ich uprawy oraz wpływu stosowanych technologii na środowisko; Zasób informacji z monitoringu, dotyczących emisji gazów cieplarnianych z upraw energetycznych; Modelowe technologie; Monografia. |
Razem | 147,2 | 359,8 | 344,8 | 309,8 | 322,3 | 1483,9 | |
CEL SZCZEGÓŁOWY 4. Poprawa efektywności i bezpieczeństwa użytkowania maszyn i urządzeń rolniczych Priorytet 4. Rozwój standardów mechanizacji rolnictwa uwzględniających bezpieczeństwo zdrowotne ludzi, dobrostan zwierząt i ochronę środowiska naturalnego |
|||||||
4.1. Standaryzacja mechanizacji produkcji roślinnej, z uwzględnieniem bezpieczeństwa zdrowotnego ludzi i ochrony środowiska naturalnego | 70,0 | 200,0 | 160,0 | 160,0 | 150,0 | 740,0 | Nowe technologie uprawy i nawożenia gleb w rolnictwie zrównoważonym i ekologicznym (opracowania, opinie, upowszechnianie); Materiały szkoleniowe dla rolników, Poprawa wiedzy rolników poprzez szkolenia; Standardy kontroli maszyn rolniczych z uwzględnieniem ich bezpieczeństwa. |
4.2. Standaryzacja mechanizacji produkcji zwierzęcej, z uwzględnieniem ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt | 85,0 | 240,0 | 240,0 | 250,0 | 250,0 | 1065,0 | Raporty z analiz rozwiązań mechanizacji produkcji zwierzęcej; Charakterystyka stanowisk inwentarskich i ich wyposażenia; Baza danych o technologiach w produkcji zwierzęcej; Kompendium wiedzy dla projektantów obiektów inwentarskich o technologiach zgodnych z zasadą wzajemnej zgodności; Monografia o systemach mechanizacji w produkcji zwierzęcej. |
Razem | 155,0 | 440,0 | 400,0 | 410,0 | 400,0 | 1805,0 | |
CEL SZCZEGÓŁOWY 5. Ograniczenie zagrożeń powodziowych i skutków susz oraz poprawa stanu ekologicznego wód i zaspokojenie wymagań wodnych na obszarach wiejskich Priorytet 5. Rozwój standardów gospodarowania zasobami wodnymi na obszarach wiejskich |
|||||||
5.1. Standaryzacja metod gospodarowania rolniczymi zasobami wodnymi i ich ochrony w warunkach zmian klimatycznych | 98,5 | 268,5 | 278,0 | 278,5 | 268,0 | 1191,5 | Wyniki analiz i ocen zarządzania i użytkowania wód rolniczych; Zweryfikowane informacje o zasobach wodnych dla rolnictwa i ich jakości; Wyniki rozpoznania źródeł zanieczyszczeń wód istotnych dla rolnictwa; Standardy ochrony wód; Standardy technicznych i nietechnicznych środków retencjonowania wód; Standardy typów budowli melioracyjnych; Katalog standardowych metod gospodarowania wodą w rolnictwie. |
5.2. Standaryzacja metod oceny potrzeb melioracji rolnych, z uwzględnieniem nowych wymagań rolnictwa i ochrony środowiska naturalnego | 98,8 | 298,2 | 298,0 | 298,2 | 348,0 | 1341,2 | Kryteria i metodyki oceny potrzeb i możliwości melioracji; Zbiór wojewódzkich opracowań strategicznych w zakresie rozwoju melioracji; Modele decyzyjne delimitacji terenów do melioracji; Średnio- i długookresowe programy rozwoju melioracji; Opinie i udoskonalenia opracowanych programów rozwoju melioracji w Polsce. |
Razem | 197,3 | 566,7 | 576,0 | 576,7 | 616,0 | 2532,7 | |
CEL SZCZEGÓŁOWY 6. Poprawa efektywności gospodarowania przyrodniczo-produkcyjną przestrzenią trwałych użytków zielonych Priorytet 6. Standaryzacja metod gospodarowania przyrodniczo-produkcyjną przestrzenią trwałych użytków zielonych, z uwzględnieniem ochrony bioróżnorodności |
|||||||
6.1. Standaryzacja metod gospodarowania przyrodniczo-produkcyjną przestrzenią trwałych użytków zielonych, z uwzględnieniem ochrony bioróżnorodności | 60,0 | 180,0 | 200,0 | 220,0 | 270,0 | 930,0 | Kryteria wydzielania i zasady klasyfikacji systemów i metod gospodarowania na TUZ; Delimitacje obszarów TUZ wg opracowanych kryteriów; Standardy gospodarowania na TUZ na obszarach HNV oraz z uwzględnieniem wyróżnionych systemów i metod gospodarowania; Zalecenia nt. urządzania, użytkowania, renowacji i restytucji przyrodniczej oraz pielęgnacji i nawożenia łąk i pastwisk; Wdrożenia i upowszechnienia wyników |
Razem | 60,0 | 180,0 | 200,0 | 220,0 | 270,0 | 930,0 | |
CEL SZCZEGÓŁOWY 7. Poprawa gospodarki wodno-ściekowej oraz gospodarowania odpadami i nawozami naturalnymi na obszarach wiejskich Priorytet 7. Standaryzacja gospodarki wodno-ściekowej oraz gospodarowania odpadami |
|||||||
7.1. Standaryzacja gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich | 50,0 | 180,0 | 200,0 | 200,0 | 217,5 | 847,5 | Metodyki bilansów wodno-ściekowych; Metodyki oceny parametrów eksploatacyjnych i niezawodnościowych systemów wodociągowo-kanalizacyjnych; Metodyki aktualizacji gminnych programów zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków; Zestawy wartości wskaźników zaopatrzenia w wodę i zrzutu ścieków dla wsi; Zbiory informacji z monitoringu jakości wody z pierwszej warstwy wodonośnej i ścieków odprowadzanych z oczyszczalni zbiorczych i przydomowych; Wyniki oceny materiałów, wyrobów i urządzeń stosowanych w indywidualnych systemach zaopatrzenia w wodę; Projekty przepisów legislacyjnych.. |
7.2. Standaryzacja gospodarowania odpadami na obszarach wiejskich | 65,0 | 190,0 | 190,0 | 210,0 | 190,0 | 845,0 | Wyniki rozpoznania przygotowania gmin do wdrażania ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; Poprawa przygotowania gmin do wdrażania w/w ustawy, poprzez publikacje materiałów informacyjno-szkoleniowych dla gmin i szkolenia. Wyniki rozpoznania metod i zakresu stosowania kompostowania odpadów na wsi; Wyniki badań ilości oraz składu sitowego i morfologicznego odpadów komunalnych na wsi; Wyniki badań nad ilością i sposobami zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych; Kompleksowe rozwiązanie problemów w gospodarce odpadami na obszarach wiejskich |
Razem | 115,0 | 370,0 | 390,0 | 410,0 | 407,5 | 1692,5 | |
CEL SZCZEGÓŁOWY 8. Poprawa przepisów techniczno-budowlanych i rozwiązań techniczno-technologicznych zagrodowej oraz wiejskiej infrastruktury technicznej i przyrodniczo technicznej Priorytet 8. Standaryzacja wiejskiej infrastruktury przyrodniczo-technicznej i technicznej |
|||||||
8.1. Standaryzacja informacyjnego wspomagania procesu budowlanego w melioracjach wodnych oraz regulacji wód istotnych dla rolnictwa | 75,0 | 297,5 | 268,5 | 298,5 | 318,5 | 1258,0 | Nowe wytyczne badań przedprojektowych w melioracjach; Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty i urządzenia melioracyjne, warunki ich użytkowania oraz zasady ich projektowania; Zasady i zakres oceny stanu technicznego i sprawności urządzeń odwadniająco-nawadniających i drenowań; Specyfikacje wykonania i odbioru robót |
8.2. Standaryzacja obiektów zagrodowej infrastruktury technicznej, w tym budowli i budynków inwentarskich | 70,0 | 200,0 | 180,0 | 180,0 | 180,0 | 810,0 | Wskaźniki jakościowe do wielokryterialnej oceny obiektów inwentarskich; Wytyczne i założenia projektowe do przebudowy zagrodowej infrastruktury technicznej; Katalog rozwiązań technicznych zagrodowej infrastruktury technicznej; |
8.3. Standaryzacja ekonomicznych i środowiskowych ocen projektów inwestycyjnych z zakresu infrastruktury wiejskiej |
75,0 | 220,0 | 250,0 | 200,0 | 230,0 | 975,0 | Metodyki oceny ekonomiczno-ekologiczno-społecznej inwestycji infrastrukturalnych wsi; Wskaźniki techniczne, ekonomiczne, społeczne i środowiskowe do ocen projektów inwestycyjnych na obszarach wiejskich; Artykuły |
Razem | 220,0 | 717,5 | 698,5 | 678,5 | 728,5 | 3043,0 | |
CEL SZCZEGÓŁOWY 9. Zapewnienie właściwych procedur działalności laboratoriów akredytowanych, udoskonalanie norm technicznych oraz prowadzenie banku danych homologacyjnych Priorytet 9. Realizacja funkcji normalizacyjnych, kontrolno-weryfikacyjnych, certyfikacyjnych i homologacyjnych |
|||||||
9.1. Prowadzenie banku informacji homologacyjnej | 50,1 | 149,9 | 120,0 | 100,0 | 100,0 | 520,0 | Stale aktualizowany bank informacji homologacyjnej |
9.2. Modyfikacja norm, kryteriów i procedur prawnych związanych z prowadzeniem akredytowanych laboratoriów i jednostki notyfikowanej | 75,1 | 200,0 | 175,0 | 175,0 | 148,5 | 773,6 | Aktualizacje norm, kryteriów i procedur stosowanych w laboratoriach badawczych ITP |
9.3. Opracowywanie i dostosowywanie polskich norm i innych dokumentów o charakterze normatywnym związanych z inżynierią rolniczą oraz inżynierią środowiska do obowiązujących w Unii Europejskiej | 75,0 | 200,0 | 150,0 | 120,0 | 110,0 | 655,0 | Polskie normy z zakresu inżynierii rolniczej i inżynierii środowiska, dostosowane do obowiązujących w UE i na świecie |
Razem | 200,2 | 549,9 | 445,0 | 395,0 | 358,5 | 1948,6 | |
OGÓŁEM*) | 2227,0 | 7720,2 | 7389,6 | 7146,0 | 7060,5 | 31543,3 |
Podstawowe rodzaje działań podejmowanych w ramach PW to prace nad standaryzacją i monitoringiem przedsięwzięć środowiskowych, techniki rolniczej
i rozwiązań infrastrukturalnych. Interwencja realizowana w ramach Programu będzie ukierunkowana na cały kraj. Tylko kilka działań będzie odnosić się do wybranych regionów kraju. I tak, w ramach priorytetu 1 (działania 1.1 i 1.2) będzie dominować głównie podejście zlewniowe. Prace monitoringowe będą realizowane na obszarze wytypowanych zlewni hydrologicznych: w działaniu 1.2 - głównie na obszarze występowania największych susz w Polsce, tj. w Wielkopolsce oraz na Kujawach (województwo wielkopolskie i kujawsko-pomorskie).
Informacje tabeli 2 dotyczące kosztów poszczególnych działań i całego PW wykorzystano w Uzasadnieniu Biznesowym PW.